Tietoa monimuotoisuudesta
Työnantajamaine, myynnin kasvattaminen sekä uusien innovaatioiden, tuotteiden ja palveluiden kehittäminen ovat keskeisiä syitä, miksi niin pienet kuin suuretkin yritykset panostavat tänä päivänä entistä vahvemmin henkilöstön ja asiakkuuksien monimuotoisuuteen. Mutta mitä monimuotoisuus, inklusiivisuus ja monimuotoisuuden johtaminen oikeastaan tarkoittavat ja miksi monimuotoisuus on nyt niin kuuma työelämäteema? Alla tietoa monimuotoisuudesta pähkinänkuoressa.
Mitä on monimuotoisuus ja monimuotoisuuden johtaminen?
Työelämän monimuotoisuudella eli diversiteetillä viitataan ryhmän koostumukseen: siihen, että ryhmän jäsenet poikkeavat toisistaan esimerkiksi sukupuolen, iän, terveydentilan, seksuaalisen suuntautumisen, yhteiskuntaluokan, vamman, uskonnon, kansalaisuuden ja kielitaustan mukaan. Se mikä diversiteettiä lisää riippuu aina organisaatiokontekstista: esimerkiksi miesvaltaisella alalla naisten mukaan tulo vahvistaa diversiteettiä ja päinvastoin.
Jotta monimuotoinen ryhmä voisi toimia hyvin yhdessä, on jokaisen organisaation jäsenen voitava kokea joukkoon kuulumista, arvostusta ja vaikutusmahdollisuuksia, taustastaan riippumatta, työilmapiirin on siis oltava inklusiivinen. Inklusiivisuuden kokemukseen vaikuttavat esimerkiksi organisaation eri käytännöt, toimitilaratkaisut tai yksilöiden välinen viestintä, kuten mikroaggressiot, tahattomat tai tahalliset kommentit ja kysymykset, jotka viestivät ennakkoluuloista.
Yritysten ja muiden organisaatioiden näkökulmasta katsottuna myös henkilöstön erilainen koulutus, kokemus, kyvyt, taidot, työnteon tavat, kulutustottumukset, arvot ja elämäntyyli voivat tarjota monenlaista osaamista, näkemystä, uudenlaista työn tekemisen mallia ja ideoita, joita työnantajat sekä tuotteiden tai palvelujen tarjoajat voivat hyödyntää liiketoiminnassaan.
Asiakkaan näkökulmasta katsottuna yhdenvertaisuuden kokemus ilmenee esimerkiksi hänelle sopivana valikoimana, tuotteiden ja palvelujen saatavuutena, käytettävyytenä, saavutettavuutena tai esteettömyytenä.
Monimuotoisuuden johtaminen tarkoittaa oikeudenmukaisen ja tuottavan työ- ja toimintakulttuurin luomista, missä jokainen tuntee olevansa osallinen ja arvostettu niin työntekijänä, asiakkaana kuin muidenkin sidosryhmien jäsenenä. Yhdenvertainen kohtelu ja oikeudenmukaisuuden kokemus voidaan nähdä käyttövoimana, jonka yritys voi varmistaa tarjoamalla vaihtoehtoja esimerkiksi työnteon tapoihin, järjestelyihin, vapaisiin, palkitsemiseen, koulutukseen ja kehittämiseen.
Miksi monimuotoisuuteen kannattaa ja pitää panostaa?
Monimuotoisuuden johtaminen on olennainen osa riskienhallintaa ja keino varmistaa toimintaedellytykset myös tulevaisuudessa. Monet yhteiskunnalliset ja globaalit muutospaineet kirittävät organisaatioita kehittämään johtamista, toimintakulttuuria, asiakaspalvelua, tuotteita ja palveluita monimuotoisuuden näkökulmasta. Muutoksista keskeisimpiä ovat:
- Ikääntyminen, muuttoliike ja kansainvälistyminen. Väestörakenteen muutosten myötä myös henkilöstön ja asiakaskunnan rakenteet muuttuvat entistä heterogeenisemmiksi.
- Kilpailun kiristyminen ja globaali liiketoiminta. Ihmisten erilaisuus tuo uusia näkökulmia ja lisää luovuutta, innovatiivisuutta ja joustavuutta, mikä on yhä useammalle yritykselle menestymisen elinehto ja kilpailukyvyn lähtökohta.
- Henkilöstön ja asiakkaiden arvot ja tarpeet. Reilua ja oikeudenmukaista johtamista sekä inklusiivista työ- ja toimintakulttuuria odottavat yrityksiltä paitsi työntekijät myös arvovalintoja tekevät kuluttajat.
- Työelämän laatu, tuottavuus ja yhteiskuntavastuu. Yritysten eri sidosryhmät asiakkaista sijoittajiin asettavat enenevässä määrin odotuksia yrityksille, vastuulliselle yritystoiminnalle ja paremmille johtamiskäytännöille. Monimuotoisuuteen panostavat yritykset auttavat myös vahvistamaan koko elinkeinoelämää ja yhteiskuntaa edistämällä muun muassa kaikkien työkykyisten ja -haluisten työllistymistä, mukaan luettuina osatyökykyiset, vammaiset henkilöt, maahanmuuttajat, ikääntyneet ja nuoret.
- Lainsäädäntö. Lukuisat lait ja asetukset velvoittavat yhdenvertaiseen kohteluun ja niitä noudattamalla yritykset voivat hallita riskejä kattavasti maineenhallinnasta työturvallisuuteen:
- Perustuslaki: Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä eikä ketään saa asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
- Tasa-arvolaki: Sukupuoleen perustuvan syrjinnän kielto, naisten ja miesten välisen tasa-arvon edistäminen, naisten aseman parantaminen työelämässä.
- Yhdenvertaisuuslaki: Kieltää kaiken syrjinnän, yhdenvertaisuuden edistämisvelvoitteet.
- Työsopimuslaki: Tasapuolisen kohtelun vaatimus, syrjinnän kielto myös työhönottotilanteissa, määräaikaisten/osa-aikaisten työntekijöiden suoja.
- Työturvallisuuslaki: Työpaikalla on vältettävä sellaista häirintää ja epäasiallista kohtelua, joka aiheuttaa turvallisuudelle tai terveydelle haittaa tai vaaraa.
- Rikoslaki: Työsyrjinnän kielto työpaikasta ilmoittaessa, työntekijää valittaessa tai palvelussuhteen aikana.
- Laki digitaalisten palveluiden saavutettavuudesta: Saavutettavuuden huomiointi edistää yhdenvertaisuutta ja parantaa esimerkiksi vammaisten ihmisten mahdollisuutta käyttää palveluita.
- Kuluttajansuojalaki: Syrjivän markkinoinnin kielto.
- Valtionvarainministeriön asetus arvopaperin liikkeeseenlaskijan säännöllisestä tiedonantovelvollisuudesta: Velvoite raportoida hallituksen monimuotoisuudesta.
- Helsingin pörssin hallinnointikoodin tasa-arvosuositus: Yhtiön on määriteltävä ja selostettava hallituksen monimuotoisuutta koskevat periaatteet.
- Laki yksityisyyden suojasta työelämässä: lain tarkoituksena on toteuttaa yksityiselämän suojaa ja muita yksityisyyden suojaa turvaavia perusoikeuksia työelämässä.
Mitkä ovat monimuotoisuuden liiketoimintahyödyt?
Useimmille yrityksille monimuotoisuuden johtaminen on jo kilpailukyvyn kannalta välttämätöntä. Tätä todistavat monet kansainväliset tutkimukset (esim. McKinsey&Company, Diversity wins: Why Inclusion matters, 2020 ; Deloitte, Diversity & Inclusion Revolution, 2018), joiden mukaan monimuotoisuus ja inklusiivisuuden kokemus korreloivat positiivisesti muun muassa tuottavuuteen, riskienhallintaan ja innovatiivisuuteen:
- Rekrytoinnin tehostaminen: Monimuotoinen ja inklusiivinen toimintakulttuuri on kilpailuetu, joka auttaa löytämään ja pitämään parhaat osaajat ja ennaltaehkäisemään työvoimapulaa.
- Työnantajamaineen rakennus: Maine perustuu tekoihin ja monimuotoinen ja inkusiivinen toimintakulttuuri on yksi konkreettinen tapa toteuttaa yritysvastuuta, vastata työntekijöiden ja asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin sekä varmistaa toiminnan vastuullisuus, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus.
- Myynnin kasvattaminen: Huomioimalla kuluttajien erilaiset tarpeet voit laajentaa asiakaspohjaa, palvella olemassa olevia asiakkaita entistä paremmin ja kasvattaa asiakastyytyväisyyttä ja brändiuskollisuutta.
- Tuottavuuden lisääminen: Monimuotoiset työntekijäryhmät ja henkilöstön koko potentiaalin hyödyntäminen kasvattaa yrityksen henkistä pääomaa ja työtyytyväisyyttä, vahvistaa henkilöstön sitoutumista yritykseen, tehostaa palvelu- ja tuotekehitystä ja avaa väylän uusille markkinoille.
Monimuotoisuuden hyödyt eivät kuitenkaan toteudu ilman käytännön tekoja. Siksi käsissäsi onkin nyt paketti, joka auttaa alkuun ja helpottaa tavoitteiden ja suuntaviivojen määrittämisessä: Lataa käyttöönne Monimuotoisuuden johtamisen itsearviointi -työkalu.